Openingstijden Galerie KUNST B&V zie Projecten...... Ook op afspraak tel.0592-559332.


Zoek op de site:









Hieke Veenstra over haar eigen werk:
Ik werk bij voorkeur op plekken die een speciale sfeer, betekenis en geschiedenis hebben. Dit verwerk ik in tekeningen, gouaches, etsen, schilderijen, installaties.

Vanaf 1999 tot heden werk ik bij de voormalige Muur (Wittingen/Lüben) die Duitsland in Oost en West scheidde. Het thema is de geschiedenis, het landschap, de mensen. Ik merkte dat de WOII, de Muur en de gevolgen ervan nog steeds in levens van de mensen daar een rol spelen. Mijn werk was voor bewoners vaak aanleiding om over hun geschiedenis te vertellen en wat de hereniging van Oost en West Duitsland voor hen tot op de dag van vandaag betekent. Dit resulteerde in de serie tekeningen, gouaches en etsen geïnspireerd op het thema de Muur en de omwendeling na 1989.

Daarnaast maak ik sinds 2010 ruimtelijk werk (installaties) in gebouwen (oude kerkjes, boerderijen) die de sfeer van de ruimte weergeeft,. Hiervoor gebruik ik allerlei soorten materialen (hout, lood, zand, stenen, turf, foto's). Met mijn installaties wil ik de ruimte en betekenis ervan weerspiegelen.
Over het leven van veengravers is bijv. de installatie "Gebroken" (2011) gemaakt en in een oude Melkfabriek (een monument) geëxposeerd. 

Met mijn werk stel ik mezelf vragen als: "Waar kom ik vandaan?" zie het project GEBROKEN (in proces);
"Waar ben ik nu en wat doe ik hier?" zie bijv.het project LANDSCHAPPELIJK en "Waar ga ik naar toe? Aanzet is het project DICHTERBIJ....(in proces) een project over leven en dood.

Sinds 2010 leg ik de sfeer van het landschap waarin we wonen vast in eitempera schilderijen. Met name de kleur, stilte en leegte van het landschap inspireren me. Onder de werktitel Landschappelijk maak ik ze. Daarna komen de titels Veenlandschappen, Hondstongen, de Hondsrug, Wad en water, Bos en bomen.

Ik vind het belangrijk om al werkend het avontuur te zoeken d.w.z. mezelf open stellen voor de stroom waarop ik me in mijn werk beweeg. Voortdurend in gesprek zijn met mezelf en mijn werk, vandaar dat het proces belangrijk is.


Anderen over het werk van Hieke Veenstra (recenties, citaten, uitspraken) 
"Kunst staat voor leven, in een verhevigde vorm. Het vraagt om intens waarnemen, wijd openstaan, hoge concentratie, overgave. Als het ergens over gaat, in algemene termen, dan juist hierover. Kunst raakt via het persoonlijke aan het universele. Daarom is zij verstaanbaar. Hieke's werk gaat hierover......Mentale beelden, tevoorschijn gekomen uit de verf, dik en dun, bedekkend en transparant. Dit: het oplossend vermogen van de geslotenheid."
Ienke Kastelein, beeldend kunstenaar/kunsthistorica, dec. 1997 tijdens het afscheid van Hieke Veenstra als directeur van STAMM in het Drents Museum te Assen. 

"Spannend werk....zeker in wat ik gemakshalve het Veenhuizen-project zal noemen, met al zijn tegenstellingen tussen de getekende, eigenlijk tot symbolen geworden huizen en de wijde ruimte er omheen, tussen de zwarte tekens en de kleurige ondergrond, abstractie en figuratie, beeld en woorden en tussen de forse (uit)haal en het (soms) fijnzinnig gekriebel van kleine figuurtjes...". Asser Courant, februari 1999, Gerard Berends.

"Veenstra heeft met oost-indische inkt een reeks portretten geschilderd.......deze lijken het meest geïnspireerd en oorspronkelijk. Ze zijn in tragische grijstinten opgebouwd vanuit de achtergrond, dus uit een patroon van vlekken. Indringend doemen de uitgemergelde koppen op. Het dunne laagje dooschijnend papier als ondergrond maakt dat ze nog vergankelijker overkomen, vluchtig als een schim achter een venster of broos als iemands herinnering" Nieuwsblad van het Noorden, 3 sept. 1999, Linda Schregardus.

"Hieke probeert de essentie van iets zichtbaar te maken in de portretten. Ze intrigeren op het eerste gezicht....Je wilt meer weten en gaat op onderzoek uit. Je vindt wat woorden: prisoner, burn out, kantenteksten, verdrietige ogen of weer niet? Je gaat een eigen verhaal maken. Ik moest gelijk aan het werk van Cristian Boltanski denken.....Maar waarom eigenlijk? Het is een soort collectieve herinnering net als de portretten van vluchtelingen (?), gevangene (?), overspannen personen en haar eigen familie. Opening door Mark Lisser (kunstenaar) van ICO, Assen, 26 nov. 1999. 

"Hieke Veenstra hat sich besonders eingehend mit der hiesingen Grenzsituation auseinandergesetzt. Die Grenze und die Orte haben eine Geschichte. Die Wende hat nicht nur Grenze geöffnet, sie hat auch den Geist der Menschen geöffnet. Die Antworten hat ie in inhren Bildern verarbeitet. Zwar gibt es noch die Symbole der Grenze, es gibt aber in den Bildern neue Räume zu neuen Gedanken..." Niedersachsisches Tagesblatt/Isenhagener Zeitung, 17 nov. 1999, Rudiger Lange.

"Die groszen Blätter von Hieke Veenstra (Holland) sind Erzählungen aus Strukturen vergitterter Lebensräume an der ehemaligen Grenze, sichtbar noch, doch hoffnungsvoll. Arbeiten, die beeindruckend und fesselnd zugleich...."
Katalog 2001 10 Jahre Internationale Werkstattwoche für Maler und Grafiker in Lüben/Wittingen (Dld),
Hannah Koppel, Kulturwissenschaftlerin und Galeristin, Berlin.


Hieke Veenstra untersucht in ihren Arbeiten die verbliebene Wirkung der ehemaligen innerdeutschen Grenze, die an Lüben entlang verlief. In die Ruckführung auf die eigene Person wird diese Grenze zur Metapher für verhartete Denkmuster, undurchlassig und eindringend.." Katalog 2003 12 Jahre Internationale Werkstattwoche für Maler und Grafiker in Lüben/Wittingen (D), Agnus Prus, Kunstwissenschaft.

"Van Veenstra hangen een aantal schilderijen over de geschiedenis van haar moeder. Ïk heb gezocht naar motieven in haar leven. De blauwe vrouw is het beeld van kracht en buigzaamheid. Het beeld van het tasje haar vrijheidssymbool. Het tasje gaf moeder het gevoel weg te kunnen als het haar niet zinde (als dienstmeisje)..."
Dagblad van het Noorden, 10 maart 2003, Marscha van Noesel.

"Symbolisch arbeitet auch Hieke Veenstra. Sie widmet sich dem Verhältnis von innen und auszen, ästhetischem Oberflächenereignis und den dahinter liegenden Bedeutungen. Eine menschliche Figur sitzt einsam an einem Tisch, neben sich eine Lampe, die das Szenario schwach beleuchtet. "Die Kammer" die Holländerin dieses Stimmungsbild und beschreibt damit sowohl die räumliche Isolation als auch die Kammer im Kopf. In einer dunklen Farbigkeit findet sie zu einer ganz persönlichen Symbolik, die sich den Betrachter gegenüber jedoch nicht hermetisch verschlieszt". 
Katalog 2005 14 Jahre Internationale Werkstattwoche für Maler und Grafiker in Lüben/Wittingen (D). Stefanie Ilin, Kunstwissenschaft.

"De werken van Hieke Veenstra komen in series tot stand. Thema's als de grens, de wachter, Wr hat uns das Land abgenommen, de krijger zijn in Duitsland tot stand gekomen" Oostermoerse Noordenveld, 21 sept. 2005.

"Hieke Veenstra put uit een vitaliteit die van alle tijden is. Zij is met al haar mogelijkheden een doorgeefluik, oprecht en zonder concessies. Geen modieuze verfijningen, waar men na verloop van tijd doorheen kijkt, maar gewoon werken vanuit de bodem van haar zijn. Komt een werk bij u in bezit, dan zal het zich langzaam gaan ontvouwen. Het zal u niet meer loslaten en ondanks de donkerte in het werk de kijker vreugde en herkenning geven: Zo is het! " , zegt Diek Boerman, bij de opening van een expositie in KUNST B&V te Yde (2005).

"Ebenfalls herausragende Arbeit ist die Tuschezeichnung "Niemandsland"von Hieke Veenstra. Frau Veenstra ist Niederländerin und hat sich mit dem Thema der deutschen Teilung auseinandergesetzt. Sie ist den Spuren nachgegangen, die diese Teilung möglicherweise in den Köpfen der Menschen hinterlassen hat. Die Jury mochte diese Arbeit von Frau Veenstra würdigen, da sie im Rahmen diesjahrigen Imke-Folkerts-Preis es eine besondere Anerkennung ausspricht und in einer Urkunde bestätigt, Die Arbeit wird vom Stifter angekauft."
Begründung der Preisentscheidung der Jury vom 27.Juli , 2007

"...Einige Künstler hier in Lüben scheinen mit der Erinnerung oder der Imagination als schöpferische Strategie im Baudelaire'schen Sinn zu arbeiten. In seinem Essay "Der Salon von 1859"schreibt Charles Baudelaire, das er das Universum als ein "magazin von Bildern und Zeichen"verstehe, und alle in Beziehung zueinander treten. Bezogenheiten  Diese Bilder können aus vergangenen Zeiten, aber auch aus dem Reich der Phantasie stammen....Das Magazin von Bildern, aus denen Hieke Veenstra schöpft, setzt sich aus den Geschichten zusammen,  die ihr die Menschen hier, aus der Grenzregion zwischen Ost und West im Laufe der Jahre erzählten. Es sind Erinnerungen an den Krieg die Ihre Bilder durchströmen. In einer dunklen Farbigkeit reflektiert sie geselschafliche Gefüge in einer solchen, existenzverändernden Situation. Die Malerin will das ihre Bilder Energiën ausströmen und wachrütteln."
Katalog 2007 Lüben 9e Internationale Werkstattwoche für Maler und Grafiker. Stefanie Ilin, Kunstwissenschaft.

"....In freien Paraphrasen begegnet auch Hieke Veenstra  den Erfahrungen, die sie in Lüben macht. Die Gespräche mit Bewohnern aus Ost und West über die Zeit vor und nach der Wieder vereinigung verarbeitet sie mit Tusche und Acryl zu zeichenhaften Dokumenten nach Art der Printmedien im Schwarz-Weisz und einen vergilbten Untergrund, der den Aspekt des Vergangenen betont. Die archaïsche symbolsprache, schnell und groszzügig aufgetragen betont das Algemeingültige im Ablauf menschlicher Geschichte, wie es auch Picasso in seinem Wandgemälde von der Zerstörung Guernicas praktizierte."
Katalog 2009, Künstlersymposium 10e Internationale Werkstattwoche Wittingen/Lüben, Marianne Winter, Kunstwissenschaft.

Galerie Noord in Groningen presenteert tot 3 dec. werk van Hieke Veenstra. Veenstra is gefascineerd door het menselijk drama van leven en doodgaan. Zij zet beelden neer die iedereen kan herkennen, afkomstig uit het collectieve geheugen, een magazijn van beelden, dat er altijd is geweest. ...Er komen regelmatig oorlogsbeelden in voor. Desondanks schemert er altijd licht door in het werk. Dagblad van het Noorden, 13 dec. 2009

"....Hieke Veenstra verbindet die Übertragung der sichtbaren Welt in ein abstrahiert  verinnerlichten Gefüge aus Farbassoziationen und Piktogrammen. Altmeisterlich malt sie in Eitempera feine  kleinformatigen Farbfeldmalerei, fangt Morgen und Abendstimmung ein. Sorgfältig setzt Hieke Veenstra die Farben wie transparante Schleier, um die Tonwerte der Pigmente zu mischen. Katalog 2011, Künstlersymposium 11. Internationale Werkstattwoche Wittingen/Lüben , Eine Rückschau. Marianne Winter, Kunstwissenschaft.

"......  Reizen is vandaag de dag een belangrijke manier om met de complexe realiteit om te gaan. In de cyclus van vier kleine schilderijen, Poolse herinnering 1,2,3,4 probeert Hieke Veenstra haar indrukken van een reis door Polen vast te leggen en tevens te refereren aan mijn schilderij 'The rest is silence'. In beide benaderingen toont ze in een enkelvoudige, consistente serie van vier schilderijen...."  zegt Kazimierz Lyszcz in de Catalogus "Vervreemde stilte"/"Schrille Stille", Uitwisselingsproject Kunstenaarsvereniging VANTYNAARLO en Internationale Werkstattwoche Wittingen/Lüben 2012/2013.

Die niederländische Künstlerin Hieke Veenstra, die zum wiederholten male an der Werkstattwoche telgenommen hat,
hatte sich in der Vergangenheit sehr expressiv it den Grenzbefestigungen auseinandergesetzt. Diesmal ist ihre bildhafte Darstellung der Grenze vergleichsweise sanfter und versöhnlicher ausgefallen. ....Verschollene Grenze, dass  diese Grenze heute fast nicht mehr sichtbar ist. Doris Weisz beim Eröffnung der Ausstellung in Bildungsznetrum & Kavalierhaus in Gifhorn, januari 2014.

 "....Das Lüben dicht an der ehemaligen innerdeutschen Grenze liegt hatte sie (Hieke Veenstra) sofort gebannt. Bei ihren kleinen Gemälden, die von der einstigen Teilung Deutschlands und davon konkreten Orten und Grenzverläufen handeln, hat sie auf dunklen Szenerien und Strukturen lauter Lichtpunkte oder -streifen gesetzt, das Licht flieszt als helle Farbe sogar über die Kompositionen: Sie habe, so sagte sie, Bilder zur Geschichte, aber auch zur Hoffnung malen
wollen.", Katalog Künstlersymposium 13 Internationale Werkstattwoche Wittingen/Lüben 2015, Deutung von Licht


 



 
 
 
De werken van Hieke Veenstra vindt u in het menu bij Schilderijen, Tekeningen, Grafiek, Instalaties, Objecten.